Leatherbackturtles - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu Leatherbackturtles - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu

Leatherbackturtles

Door: miamathijssen2

Blijf op de hoogte en volg Mia

21 Mei 2012 | Trinidad en Tobago, Port of Spain

Leatherbackturtles zijn de grootste zeeschildpadden. Eens hebben we in Australië tevergeefs drie nachten op een verlaten strand doorgebracht waar we verse sporen hadden gezien. De ene dag te vroeg, de andere te laat. Maar hier op Trinidad aan de noordkust komen in deze periode tientallen schildpadden aan land om hun eieren te leggen. Dus op naar “Grande Riviere”, Trinidad. Een kamer geboekt met de prijs van een 4 à 5-sterrenhotel (er waren geen andere hotels). Het interieur zie je beneden op de foto’s. Het had wel wat! Twee prachtige houten stoelen op de veranda. Jammer, dat ze de kussens waren vergeten, na een poosje zitten is dat toch wel erg hard.
Hoewel we aan het strand zaten mochten we van 6 uur ’s avonds tot 6 uur ’s morgens niet het strand op om de schildpadden te beschermen. De boete kan oplopen tot 500 euro! Je kon voor 1 euro een vergunning kopen en daarnaast moest je een ”iets duurdere” gids inhuren, die je van alles kan vertellen over de schildpadden. En dat was geweldig. Zo’n eier-leg-sessie duurt een paar uur en de gids heeft al die tijd allerlei wetenswaardigheden over de schildpadden verteld. Heel interessant. Je mag geen foto’s met flits nemen om de beesten niet te verstoren. Maar als zo’n schildpad eenmaal eieren aan het leggen is kun je dat beest aanraken en heeft de gids zijn poot opgelicht, zodat je het proces prima kan volgen. Ze gebruiken rode lampjes om bij te schijnen en toen het proces aan de gang was heeft hij even met een zaklampje geschenen, tot iedereen het gezien had. Her en der op het strand waren de schildpadden aan land gekomen en bij elke schildpad stond een groep van wel 15-20 man. Hordes mensen, die met een bus waren gekomen en ook weer midden in de nacht langs de smalle kronkelende weg naar huis gaan. Doodeng!
De schildpadden graven een gat van wel 1 meter diep. Ze leggen hun eieren erin en maken het gat weer netjes dicht, draaien zich om en ploeteren terug de zee in. Na 10 dagen komen ze terug om een volgend nest te leggen. Het strand is niet zo heel breed en er zijn wel heel veel schildpadden, dus soms graven ze een gat over het nest van een andere schildpad. Af en toe komen dan wel eieren boven op het strand te liggen, waar gieren, strandlopertjes en honden zich aan tegoed doen.
Omdat je vanaf ’s morgens 6 uur wel het strand op mag zijn we in alle vroegte gaan kijken of er nog een verlaten schildpad aan het werk was. En zoals je op het videofilmpje en de foto’s kan zien hadden we geluk. Het is al vroeg licht, dus kun je prima foto’s maken.
Op de terugweg hebben we halverwege de route koffie gedronken in een hotel, dat meer lijkt op de hotels van een bounty-eiland, maar…. geen schildpadden voor de deur.
De kust in het noorden is fantastisch. Rondom het plaatsje waar de “hotels” staan is het druk, maar rijd je een eindje verder, dan zie je niemand meer. Helaas houdt dan de weg ook op en kun je nog een stuk verder via een zandweg.

• 22 Mei 2012 - 06:22

Rob:

Ha die Mia en Johan,

Prachtige foto's van die schildpadden. Dat moet een unieke ervaring zijn om bij te wonen.
    Overigens, hou je Johan een beetje in de gaten, Mia? In zijn huidige outfit (op die houten stoelen) kan ie zo meedoen in een zuidamerikaanse actiefilm.. ;)
    Groetjes vanuit een (eindelijk) warm NL.

• 22 Mei 2012 - 06:52

Harry En Jorien:

Dag Johan en Mia,
    Wat leuk om 's morgens dit natuurverslag te lezen! Prachtige foto's ook. Geniet van de tijd die je daar door brengt!
    Groeten uit Groningen

• 22 Mei 2012 - 17:32

Gerie:

Hoi Mia en Johan.

Wat hebben jullie het toch geweldig daar! Lijkt me een geweldige ervaring met die schildpadden.
    En een super de luxe hotel zeg leuk kastje!
    De nordicwalking ploeg loopt elke week zijn rondje, maar we missen je wel hoor!
    Hier is het eindelijk zover ,mooi weer we genieten er met volle teugen van na al die nattigheid.
    Geniet van jullie mooie tijd daar .
    Hartelijke groetjes Gerie

• 22 Mei 2012 - 19:13

Annie Withagen:

Hoi Mia en Johan.
    Vandaag lekker in het bos gelopen.
    Was mooi weer.
    Maar bij jullie is het nog beter.
    Wat zijn die schildpadden groot.
    En wat leuk dat je er zo dicht bij kan komen.
    Groetjes van uit een warm B.O.Z.
    Annie

• 22 Mei 2012 - 19:32

Bep En Jacques:

Hallo Mia en Johan,

Wat heerlijk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Als je de foto's bekijkt ben je zelf al bijna in het buitenland. Voor ons duurt dat nog wel even, dus wachten we jullie reisverslag met beeldmateriaal gewoon weer af.
    Hartelijke groeten en tot horens.

• 26 Mei 2012 - 18:53

Annemarie De Wit:

Hoi mia en Johan,

Wat is het voor jullie een belevenis om dit van dichtbij mee te mogen maken en dat wij er ook een beetje van mee mogen genieten.
    En een hotel met 5 sterren voor ons toch een andere betekenis heeft , wat zijn we hier dan toch verwendt.
    Als je dan ziet wat voor wegen jullie moeten rijden om ergens te komen , denken wij aan onze tijd in Ecuador ook zo gevaarlijk , maar als je daar bent denk je er niet aan .
    Hier is het eindelijk... Prachtig warm weer.
    Mia we lopen nog iedere maandagmorgen , maar missen je wel .
    wij wensen jullie een mooi verblijf daar en tot het volgende reisverslag.
    Hartelijke groet Annemarie

• 01 Juni 2012 - 18:02

Lia V/d Boom :

Hallo Mia en Johan

Wat is het daar mooi
    Zoo aan de foto's te zien,al die mooie nattuur
    Voor al die lokale super wat een leuk winkeltjes
    En die lekkere stoeltjes dan? nu kunnen we eens zien, hoe goed wij het hier
    allemaal hebben.
    En hier niet zo bij stilstaan, ik moest zaterdag een half uur wachten bij de kassa zo druk
    en er waren 6 kassa's open, op mijn vakantie adres wel iets anders.
    Verder bedankt weer voor je leuk reisverslag
    Heel veel groetjes uit Bergen op Zoom

Lia

• 03 Juni 2012 - 21:27

Kees Sloff:

Hoi Mia en Johan,
    Het is jullie toch mooi gelukt om de schilpadden te zien! Geweldig, en leuk verhaal. Dat Bounty hotel ziet er trouwens wel OK uit (vooral als je het vergelijkt met het resort waar jullie hebben overnacht: heel veel sterren als het s'nachts onbewolkt is). Ga ik graag zelf ook een keertje bij Bounty kijken als ik weer langs kom. Veel plezier daar, en enjoy the Lime. Kees