Even bijkletsen - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu Even bijkletsen - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu

Even bijkletsen

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

11 Juli 2013 | Trinidad en Tobago, Port of Spain

Hoog tijd om bij te praten, want voor je het weet sta ik weer in Nederland voor de deur om daarna terug te keren naar Trinidad. Er wordt nog volop gehiked, maar de interessante lange hikes met een gids worden steeds vaker op het laatste nippertje afgeblazen omdat er te weinig deelnemers zijn. De Luango-hike ging wel door. We hadden een hele aardige gids (Trini's zijn sowieso aardig). Vol enthousiasme was hij aan het vertellen, dat hij vroeger deze hike als training gebruikte en hij had hem al -tig keer gedaan. Maar na twee uur klimmen hadden we het pad nog niet te pakken en banjerden we door de dichte bush. We besloten terug te gaan naar de rivier. Daar aangekomen zagen we het goed aangegeven juiste pad aan de overkant van de rivier.(zo bont heeft Mia het nooit gemaakt, toch?) We hadden de verkeerde helling beklommen. Bij Creolen zie je het schaamrood niet onder het donkere velletje, maar moeilijk had hij het wel. Na wat wikken en wegen besloten we de juiste route alsnog te doen. Slechts drie kwartier klimmen volgens de gids, wel een steile helling, maar dan waren we op de top. Drie personen keerden halverwege om, want het was wel erg steil. En de 45 minuten bleken toch 1 uur en 20 minuten te zijn. Maar we hebben het gehaald. Johan stelde onschuldig de vraag hoe lang de afdaling zou duren. Nog 5 uur lopen..... Oeps, dat wil zeggen, dat we in het donker aankomen? Nou, dat zagen we niet zitten, dus zijn we met het hele groepje (nog 4 waren er over) hetzelfde pad teruggegaan. We gleden van de ene stronk naar de andere en hielden ons, vasthoudend aan de boomstammen, overeind. Maar we hadden wel lol en het gevoel, dat we ons behoorlijk uitgesloofd hadden die dag. Omdat de gids er toch wel mee zat, beloofde hij ons in september de route gratis over te doen. Die week had ik me al aardig uitgesloofd en thuis aangekomen viel ik moe op bed en ben niet meer overeind gekomen. Dat moet ik vaker doen, want Johan heeft heerlijk voor me gekookt....
Tja en verder is het schaamteloos feestvieren. Koninginnedag en de troonswisseling is hier uitbundig gevierd. De Ambassade heeft groots uitgepakt met heerlijke Hollandse hapjes en drankjes. Ook bij Leontien thuis is een feestje georganiseerd voor alle Nederlanders, want triest genoeg waren niet alle Nederlanders welkom op de ambassade (toch wel een schande met zo'n belangrijke gebeurtenis als eens troonswisseling). Er blijken overigens meer Nederlanders te zijn, dan de enkelen die we kenden. Zij hebben zich hier gevestigd en zijn met Trini's getrouwd.
Omdat Haskoning naast een Nederlandse ook nog een Britse onderneming is werden we ook door de Britse ambassadeur uitgenodigd om de verjaardag van Koningin Elizabeth in de residentie te vieren. Dat feestje was met een stiffer underlip, veel toespraken, maar ook een steelband. Dat was wel erg gezellig.
Ook varen er in het Caribische gebied een Nederlandse en Britse boot, die in geval van nood, zoals een tsunami etc. te hulp schieten. Het Nederlandse schip deed Trinidad aan. Vraag me niet waarom, maar met een groep Nederlanders werden we op de boot uitgenodigd voor een rondleiding en een borrel. Nooit verkeerd, toch? Gisteren waren we op de Britse boot te gast. Het Britse schip is wel 10 x groter dan het Nederlandse. Deze week hadden ze, samen met de Nederlanders een grote drugsvangst midden op de Caribische Zee. Het verdachte schip had geen radio en navigatie en dat is blijkbaar een goede reden om ze aan te houden. Het Britse schip heeft ook de mogelijkheid om te arresteren.
Tja, mochten jullie je in crisistijd nog afvragen waar al dat belastinggeld blijft........!?
Zo tegen de tijd, dat je op verlof naar Nederland gaat, kijk je weer eens met andere ogen naar het gastland. Je realiseert je alle verschillen met Nederland. Het verkeer is chaos. Op de snelweg maar ook in de stad wordt je links en rechts gepasseerd. Levensgevaarlijk als je niet oplet. Naast taxi's nemen ook willekeurige personenauto's mensen mee. Groepjes mensen staan op de hoek van een straat of langs een tweebaansweg te wachten en wijzen met hun wijsvinger welke kant ze op moeten. Midden in de bocht of gewoon op de rijstrook stopt een auto en iedereen neemt lekker de tijd om in en uit te stappen. Of je nou het verkeer ophoudt of plotseling moet remmen zonder te zien of er auto's achter je rijden doet niet ter zake. Relax, man! en als de volgende passagier 3 meter verderop staat te wachten, dan rijdt hij simpelweg 3 meter verder en stopt weer. Maar, sta je in een zijstraat en staat op de hoofdweg een lange rij auto's dan mag je zo invoegen. Alleen vrouwen laten dat meestal niet toe, zij beroepen zich op hun vrouw-zijn en dan moet je met voorrang behandeld worden. Omdat het hier altijd warm is staan de mensen lekker buiten in de straat voor een bar een biertje (of heel veel biertjes) te drinken. Het is een mengelmoes van kleuren en haardrachten, jong en oud, keurig gekleed en mensen met leggings (of ze nu passen of niet).Het is er allemaal. Een gezellig muziekje (meestal loeihard) galmt door de straat en als je zin hebt op de muziek mee te deinen doe je dat. Heel veel rastakapsels met en zonder gebreide muts om de meterlange haarlokken bij elkaar te houden. In elke straat zijn wel een of meerdere fastfoodtenten zoals Subway, KFC, Burger King of noem maar op. Ook heel veel lokale gelegenheden waar je doubles, roti enz. kan kopen. Ik heb niet de indruk, dat de Trini's vaak thuis eten klaarmaken. Gezond is het niet.
Al met al, prachtige natuur en een vrolijke boel. Ik heb er wel wat mee.
Maar 18 juli land ik op Schiphol en vind ik het ook weer heerlijk een heleboel familie en vrienden te ontmoeten. Ik kijk uit naar de diverse reünies, die gepland zijn.
Met twee kleinkinderen in het vooruitzicht verheug ik me op de komende weken in Nederland en Oostenrijk. Het is toch wel bijzonder als je ziet, hoe je kinderen in de weer zijn de komende gezinsuitbreidingen vorm te geven. Ik voel me een bevoorrecht mens.
Tot binnenkort !
Liefs, Mia

  • 11 Juli 2013 - 08:34

    Gerie:

    Goedemorgen Mia

    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen!
    Wij zijn net terug van een rondreis Griekenland .Heen met de boot vanuit Italië en door Albanië en Montenegro terug .Een ervaring om nooit te vergeten.
    Wat hebben wij het toch goed hier.
    Komende week gaan we de vierdaagse lopen.
    Wat leuk dat jullie opa en oma worden. Heel bijzonder om dat mee te mogen maken.
    Geniet van ons landje en je familie en vrienden.
    Hoop je nog te zien bij de Nordicwalking

    Gr Gerie

  • 11 Juli 2013 - 08:35

    Mariet:

    Het is weer spanning en sensatie geweest! Hoop je tijdens je verblijf in Holland ff te zien. Li gr Mariet

  • 11 Juli 2013 - 10:51

    Christina:

    Hoi Mia en Johan,

    Je maakt toch een hoop leuke momenten mee. Ik heb weer genoten van jullie reisverslag.

    groetjes Christina

  • 11 Juli 2013 - 12:34

    Dominique:

    Hi Mia, inderdaad een groot feest bij jullie! Geniet ervan en ook van jullie vakantie in Nederland en Oostenrijk. Lieve groet voor jullie beiden, ook van Dick. Dominique

  • 11 Juli 2013 - 23:48

    Jorien En Harry:

    Hoi Mia en Johan. Mooi reisverslag weer! Jullie zijn wel in topconditie als ik dat lees van uren klimmen, klauteren, glijden.... Wat leuk dat er kleinkinderen gaan komen. Van wie en waar?
    Geniet van je Europareis. Gaan de geboortes ook in het verlof vallen? Dat zou wel leuk zijn!

  • 12 Juli 2013 - 00:17

    Janny Moll:

    Hallo Mia,
    Heel leuk om jullie verslag te lezen en wat leuk dat jullie opa en oma worden!
    Gaan wij jullie deze zomer nog zien of is daar geen tijd voor?
    In ieder geval geniet van jullie (jouw) tijd hier en het allerbeste ook van Henk.

  • 12 Juli 2013 - 09:50

    Annelies Schirmer:

    Hoi Mia, wat leuk om weer zo'n spannend verslag te lezen! Ik heb het je al eerder gezegd: je had reisverslaggeefster moeten worden. Wat enig dat jullie opa en oma worden.....het is zóóó leuk en lief om je eigen kinderen in de weer te zien met hun kids en je als grootouders zoveel plezier mag hebben aan de kleintjes.
    Wij nog steeds druk met NW, moeten in conditie blijven maar jij spant de kroon met al je "gewandel"!
    Groetjes Annelies

  • 12 Juli 2013 - 20:10

    Nel Van De Merwe:

    Hoi Mia,

    Weer een mooi reisverslag.
    Welkom thuis voor straks en een mooi vooruitzicht de 2 kleinkinderen, dat wordt genieten.
    De koffie staat klaar.

    Groetjes, Nel

  • 12 Juli 2013 - 21:48

    Emmy Veeger:

    Hallo Mia,
    Jij schrijft gezellige avontuurlijke reisverslagen, ik geniet mee.
    Het lijkt me er heerlijk !
    Goeie reis volgende week en als je in de buurt komt, welkom !
    Groeten Emmy

  • 15 Juli 2013 - 15:19

    Annemarie :

    Hallo Mia,

    Vanmorgen een N.Walking tocht gemaakt naar de Kraaieberg in de warme zon zo'n 25 graden. daarna bij Elly koffie met gebak. Heerlijk.
    Toevallig had ik het over jou ( toeteren je oren niet ) .
    Er was weer een indrukwekkend reisverslag op de site. Daar mijn e-mail adres is gewijzigd krijg ik het niet meer automatisch binnen en dat miste ik. Vandaar.
    Wat een energie heb jij en het golfen doen jullie dat ook?
    Leuk te lezen, dat jullie oma en opa wordende dan 2 keer. Gefeliciteerd.
    Wanneer.????
    Wij worden ook opa en oma voor de eerste keer in december.

    Misschien ontmoeten wij jullie nog in Nederland .
    Wij wensen jullie een fijne tijd in Nederland en Oostenrijk.

    Groetjes
    Annemarie




  • 02 Augustus 2013 - 09:30

    Judith Schmidt:

    Wat een heerlijk verslag, Mia! Ik zie het gebeuren letterlijk voor me; de klim-daal-partij en dat chaotische verkeer en dan al die feestjes...het kan niet op hè!
    En dan 2 kleinkinderen in het vooruitzicht...je leven lijkt zich op een roze golf af te spelen...proficiat! Je zal nu nog wel in NL zijn, nou voor wat betreft de temperatuur behoefde je geen aanpassing, haha.
    Ik wens je nog een heerlijke thuistijd en straks weer goede reis terug naar je avontuurlijke leven.
    Hartelijke groeten ook aan Johan, Judith.

  • 13 Augustus 2013 - 12:12

    Ina Kort:


    hallo Mia,net terug van vakantie even gekeken wat jullie intussen hebben meegemaakt. Zo te lezen is er aan afwisseling geen gebrek. Fijn om te zien dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Ik begreep dat jullie(of jij alleen Mia) nu in nederland zijn om de geboorte van 2 kleinkinderen mee te maken.Ingewikkeld zeg om de aandacht tussen nederland en Oostenrijk te moeten verdelen!
    Ik ben benieuwd of de baby"s intussen al geboren zijn.
    Hier gaat het redelijk . We hebben een goede vakantie gehad op Texel samen met Saskia en de kinderen.Karen was over uit Kosovo en kwam met Joram een paar dagen bij ons op bezoek ,dat was natuurlijk erg gezellig!Saskia is nu met Enzo van 7 op bezoek bij Karen in Kosovo, daarom heb ik het nu druk met opde 2ling passen als ze niet naar de creche zijn. Reuze gezellig, alleen zal het nooit mijn hobby worden om om 6 uur opte staan.
    Binnenkort doe ik een poging om je te bellen, groeten voor jullie beiden, liefs,Ina en Leendert.





































  • 26 Augustus 2013 - 16:55

    Lia V/d Boom:

    Hallo Mia.

    Ik ben net terug van vakantie. En hoorde dat je in Bergen op Zoom was geweest.
    En dat je op de dinsdag mee was gaan lopen , met de wandelklub.
    Jammer dat ik er niet was. Ik heb net alles van je gelezen en ook al je foto's weer bekeken, wat is het daar toch mooi. En wat maak jij toch veel mee.Ik dacht even een mailtje terug bij deze. Veel groetjes uit Bergen op Zoom Lia, en heel veel plezier daar.


  • 06 Oktober 2013 - 14:29

    Ina Kort:

    Hallo mia,
    Hoe is het daar, jullie zijn weer terug na de spannende tijd in nederland met ge geboorte van 2 kleinkinderen!!!Leuk dat we elkaar nog gesproken hebben nadat julliekleindochter was geboren. Toen was nummertje 2 nog onderweg en ik ben benieuwd hoe dat gegaan is en wat het is geworden.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Ik had even een heel drukke oppasperiode want Saskia moest voor het kadaster internationaal 10 dagen naar Rwanda. Alles is gelukkig goed verlopen.
    Er was weer een openhuizendag waar we aan mee gedaan hebben, er was wel belangstelling, maar hoe serieus het was moet je maar afwachten. Dat doen wij dus.
    Hartelijke groeten ook aan Johan, van ons beide, Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mia

Wekom op mijn website. 15 maart 2012 ben ik vertrokken naar Port of Spain, Trinidad & Tobago voor 15 maanden. Johan doet er een studie om de overstroming van de CaroniRiver te stoppen. Tja, dan moet je wel mee, toch....??

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 2018
Totaal aantal bezoekers 58316

Voorgaande reizen:

15 Maart 2012 - 23 December 2013

Trinidad en Tobago

Landen bezocht: